Ledenservice

Hulp en ondersteuning bij eenzaamheid

Hoe contact op afstand te houden?

Corona heeft impact op ons sociale leven.  Mensen zijn veel thuis en ontmoeten weinig anderen. Daardoor kunnen zij zich extra eenzaam voelen. Des te belangrijker om contact te houden – op afstand of online. Op deze pagina vind je tips en mogelijkheden. De actuele maatregelen vind je op rijksoverheid.nl/coronavirus.

Dingen doen op afstand

Wil je contact houden, terwijl je allebei in je eigen huis bent? Dit kun je allemaal samen doen:

  • online samen een spelletje spelen of foto’s delen
  • samen tv kijken met de telefoon aan je oor of op NPO.nl via de samen-kijken-functie (rechtsboven in het hoekje)
  • een bloemetje versturen of hapje eten laten bezorgen
  • beeldbellen; hier vind je daarvoor enkele speciale apps

Handig: SeniorWeb heeft instructievideo’s over WhatsApp-bellen, FaceTimen en Skypen.
Het coronavirus kunnen we niet stoppen, het eenzaamheidsvirus wel. Laten we samen zorgen dat niemand zich in de steek gelaten voelt – Koning Willem-Alexander

Een helpende hand: vrijwilligers

Als mensen geen anderen in hun omgeving hebben om op terug te vallen, maar zelf bijvoorbeeld geen boodschappen kunnen doen of geen vervoer hebben, zijn er allerlei manieren voor ondersteuning. Als je degene bent die liever binnen blijft: schroom niet iemand in je omgeving te vragen. Mensen helpen doorgaans graag een handje. Weet je niemand? Hier een aantal initiatieven die je koppelen aan iemand in je buurt:

Veiligheid voor alles

We geven mensen die hulp aannemen wel het advies om goed op hun veiligheid te blijven letten. Geef alleen je pas mee aan iemand die je echt goed kent. Geef dan alleen je pinpas, maar niet je pincode mee. Je kunt altijd tot € 50 contactloos betalen (en opgeteld maximaal € 100 voor je weer een pincode in moet geven).

Meer tips over veiligheid

Een tegen eenzaamheid

Op de website een tegen eenzaamheid.nl staan verschillende voorbeelden van initiatieven:

  • Cobi is telefoonmaatje vanuit huis:
    Een praatje over het weer. Of de zorgen om corona.
  • In je Uppie aan de Lijn
    Doe mee! Een groepsgesprek aan de telefoon en beschikbaar voor individuele ouderen in heel Nederland. Er is een gespreksleider en een thema, het ijs is zo gebroken.
  • Stuur een kaartje met Omapost
    Met Omapost stuur je gemakkelijk je eigen online foto’s naar je opa en oma – of iemand anders natuurlijk. Ze krijgen dan een echt kaartje door de brievenbus. Of je ‘adopteert’ een oudere.
  • Extra post voor ouderen in isolatie thuis  Een kaartje op de mat of een brief in de bus: het is altijd leuk om post te krijgen. Het Nationaal Ouderenfonds brengt ouderen en schrijfmaatjes met elkaar in contact.

Professionele hulp

Heb je een vraag, of behoefte aan een luisterend oor? Of een vraag over corona?
Daar zijn deze telefonische hulplijnen voor:

  • Voor vragen over de QR-code van het Corona Toegangsbewijs is er de website coronacheck.nl. Je kunt ook bellen met 0800-1421 (dagelijks 8-20 uur, gratis).
  • Steunpunt coronazorgen voor tips, hulp en informatie over hoe je met je gevoelens en zorgen om kan gaan in de coronacrisis
  • De actuele maatregelen vind je op rijksoverheid.nl/coronavirus.
  • Ouderen die zich zorgen maken over het coronavirus, vragen hebben of gewoon graag een praatje willen maken kunnen bellen met KBO-PCOB (030 – 3 400 600) ANBO (0348 – 46 66 66), of het Rode Kruis (070 – 4455 888). Bij KBO-PCOB (i.s.m. NOOM) en ANBO zitten ook vrijwilligers met een migratieachtergrond aan de telefoon.
  • Voor mantelzorgers is er de Mantelzorglijn (030 – 760 60 55).
  • Voor kinderen is er natuurlijk altijd ook de Kindertelefoon (0800 – 0432).
  • Voor jongvolwassenen is er de Alles Oké? Supportlijn (0800-0450).
  • Voor hulp bij psychische of mentale problemen is er Mind-Korrelatie (0900-1450 of 06-13863803 voor Whatsapp).
  • Om in gesprek te gaan over levensvragen is er geestelijke verzorging door de Centra voor Levensvragen (085 004 3063). 


Ledenpas

Voor leden van KBO-Zeeland is er de KBO-PCOB Ledenvoordeelpas. Daarmee krijgt u aantrekkelijke kortingen op tal van producten en diensten. KBO-PCOB werkt hiervoor samen met diverse landelijke partijen, waaronder zorgverzekeraar Zilveren Kruis, maaltijdleverancier Apetito en het KBO-PCOB Energiecollectief. Vraag ook bij uw eigen KBO-PCOB-afdeling naar de mogelijkheden voor korting bij u in de buurt!
Op zoek naar voordelige artikelen voor uit en thuis? Ga dan naar www.kbo-pcob-voordeel.nl. Hier vindt u een breed assortiment aan praktische artikelen. Van artikelen voor persoonlijke verzorging en hulp in de huishouding tot artikelen voor meer mobiliteit, training en therapie. Van slaap- en toiletartikelen tot boeken, cd’s en dvd’s, maar ook korting op uw zorg- of schadeverzekering(en) of een heerlijke maaltijdservice.
Bekijk hier al het KBO-PCOB ledenvoordeel.


Service-/Juristentelefoon

U kunt de Service-, Juristen- en Pensioentelefoon bellen met vragen op het gebied van wonen, zorg, welzijn, gezondheid en juridische zaken. Ons telefoonteam staat u persoonlijk te woord en helpt u graag.

Maandag t/m donderdag 10.00 – 13.00 uur Servicetelefoon
Woensdag 13.00 – 15.00 uur Pensioentelefoon
Donderdag 13.00 – 15.00 uur Juristentelefoon

Telefoonnummer: 030 - 3400 655
Naar dit nummer belt u tegen het reguliere tarief

Stelt u uw vraag liever schriftelijk of via de e-mail?
Uw vragen op het gebied van wonen, zorg, welzijn, gezondheid, juridische- en sociaaleconomische zaken kunt u ook opsturen:

KBO-PCOB 
Ringwade 67 
3439LH Nieuwegein 
tel 030- 3400600
E-mail: info@kbo-pcob.nl
Vergeet niet om uw naam, adres, telefoonnummer én uw lidmaatschapsnummer te vermelden als u ons schrijft, mailt of belt. Er kan dan desgewenst zo snel mogelijk contact met u worden opgenomen.